Hvad er telemarketing?

12 January 2021
Camilla Skøtt

editorial

Har du hørt om telemarketing, men er du ikke helt sikker på, hvad det er – og ikke mindst om det er noget for dig? Læs med her, hvor vi forklarer begge dele.

Hvad er telemarketing? Det er et godt spørgsmål, for i virkeligheden kan telemarkering være mange ting. Overordnet set handler telemarketing om at have telefonisk kontakt med dine kunder. Det kan være for at lave et opsøgende salg, for at yde kundepleje, for at skaffe nye kunder eller for at lave et eventuelt mersalg. Det kan også være, at du gerne vil have dine kunder til at komme til et bestemt arrangement, du har sendt invitation til på mail – her kan telefonen være en god reminder. Eller måske har du brug for at lave en kundeundersøgelse – her er telemarketing også en anerkendt kanal.

Er telemarketing så for alle virksomheder? Ikke helt – men det er tæt på. Det kræver naturligvis, at du tilbyder et produkt eller en service, der kan sælges over telefonen.

Kan du selv håndtere din telemarketing?

Hvis man skal være lidt grov, så kan du naturligvis sagtens selv håndtere din telemarketing, men det er ikke sikkert, at det så bliver en succes…

Det kræver erfaring og stor forståelse for den dialog, der foregår i telefonen, hvis du vil have succes med telemarketing. Det kræver forberedelse, og det kræver, at du er lynhurtig til at aflæse modtageren, så du kan tilpasse dialogen til vedkommende. 

Du kan naturligvis ansætte din egen telemarketingmedarbejder i virksomheden, men medmindre du har store ressourcer, kan det ofte bedre betale sig at investere i et eksternt samarbejde, hvor du kun skal betale for de resultater, der skabes. På den måde kan du også få adgang til suveræne systemer, der gør det lettere at opdatere kundeportefølje, ligesom du kan få nye indspark til din marketingstrategi.

More articles