Hvad er telemarketing i sin essens?

25 January 2021
Anders Lundtang Hansen

editorial

Førhen kaldte man det for en telefonsælger, men alt skal jo hedde noget på engelsk nu om dage, hvilket også gør det lettere at kommunikere udadtil med andre brancher, og man kan eventuelt tage udenlandske kunder ind på den måde, når det drejer sig om telemarketing.

Er det så mennesker, der sælger telefoner?

Nej, nok sjældent.

Så lad os tage det helt fra toppen og slavisk se på, hvordan det foregår med telefonsalg, som vi også kender som telemarketing.

Man har et firma, der er specialiseret i telemarketing. Det er dem, som der har folk ansat til at ringe ud til dig og mig for at sælge et bestemt produkt eller en service.

Produktet kan være alt mellem himmel og jord, men det er som reel telemarketingfirmaet, der finder eller bliver kontaktet af en kunde, der gerne vil have solgt deres produkter eller service.

Dem tager de så ind som kunde og sælger for.

Der bliver ringet meget rundt

Måderne at betale på og aflønne kan være meget forskelligartede, men i sin grundform så betaler kunden til telemarketingbureauet for, at de sælger deres produkter, da salget så går til kunden.

Hos telemarketingfirmaet har man så ansat en masse mennesker, der ringer ud til personer eller firmaer og forsøger at sælge produktet eller servicen fra kunden til.

Disse ansatte bliver så betalt af firmaet for at arbejde for dem.

Det er i nyere tid blevet meget bøvlet at få lov til at ringe ud, da man gerne som privatperson med videre skal have givet samtykke til, at man vil kontaktes.

Dette foregår ofte på nettet først, hvor man “kommer til” at takke ‘ja’ til noget i et nyhedsbrev eller lignende, hvor der med småt står, at man gerne vil kontaktes telefonisk.

Det er nemlig ofte lettere at lave et salg over telefonen, end hvis man skal sende en mail eller et brev, da man så har den personlige kontakt, og man kan gå direkte til de personlige argumenter.

More articles